Statuten Jeu de Boulesclub ‘De Zorgvliet’.
1. Naam, zetel, duur.
1.1 De club is genaamd: Jeu de Boulesclub ‘De Zorgvliet’
1.2 Zij is gevestigd te: Zorgvlietstraat 321, 4834ND Breda
1.3. De club is opgericht voor onbepaalde tijd.
1.4. De club is ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel te Breda
onder nr 67033474.
2. Activiteiten.
2.1 Het spelen van het jeu de boulesspel d.m.v. ‘vrij spel’ en toernooien.
2.2 Het bevorderen van de onderlinge sociale contacten tussen de bewoners van het
wooncomplex gelegen aan de Zorgvlietstraat te Breda.
2.3. Het organiseren van andere evenementen dan het jeu de boules spel ter bevordering
van het onder 2.2 genoemde.
3. Leden/lidmaatschap
3.1 De club heeft spelende- en niet spelende leden met evenveel stemrecht.
3.2 De leden dienen woonachtig te zijn in het wooncomplex ‘de Zorgvliet’ aan de
Zorgvlietstraat te Breda.
3.3. Uitzonderingen hierop dienen door het bestuur te worden goedgekeurd en zullen op
de eerstvolgende algemene ledenvergadering worden toegelicht.
Het lidmaatschap eindigt:
3.4 Door het overlijden van het lid en de partner te kennen geeft het lidmaatschap niet te
willen voortzetten.
3.5 Door verhuizing, zodat aan de vereisten voor het lidmaatschap, gesteld in artikel 3.2. niet meer wordt voldaan.
3.6 Door schriftelijke opzegging door het lid. Het lidmaatschap houdt dan op aan het
einde van een kalenderjaar, waarin is opgezegd, mits de opzegging tenminste één
maand vóór het einde van dat boekjaar is gedaan. Anders houdt het op met het einde
van het volgende boekjaar; het bestuur kan dispensatie geven van de termijn van één
maand.
3.7 Door schriftelijke opzegging door het bestuur. Deze opzegging kan gedaan worden
wanneer redelijkerwijs van de club niet gevergd kan worden het lidmaatschap
te laten voortduren. Hierover legt het bestuur verantwoording af aan de ledenvergadering.
3.8 Royement. Deze wordt door het bestuur uitgesproken alleen wanneer een lid in strijd met de statuten, reglementen of besluiten van de club handelt, of de club op onredelijke wijze benadeelt. Hiervan wordt verslag gedaan op de ledenvergadering.
3.9 Wanneer het lidmaatschap in de loop van het boekjaar door het bestuur beëindigd
wordt, blijft de contributie over het gehele boekjaar verschuldigd. Het bestuur kan
daarvan dispensatie geven.
3.10 Contributie: De leden moeten een jaarlijkse contributie betalen. De hoogte van de
contributie wordt door de ALV vastgesteld.
4. Vermogen, inkomsten, uitgaven.
4.1 De inkomsten van de club bestaan uit de jaarlijkse contributie van de leden,
de opbrengst van toernooien, opbrengst van voedsel en drank, eventuele donaties.
4.2 De uitgaven van de club bestaan uit:
4.2.1. de kosten die voor het organiseren van toernooien noodzakelijk zijn zoals
inkoop van voedsel en drank, inhuren van een orkest, overige kosten.
4.2.2. het betalen van baanhuur voor het wintertoernooi.
4.2.3. algemene kosten voor onderhoud van de banen en de aangrenzende
groenstroken.
4.2.4 kantoorkosten.
4.2.5. diversen.
4.3 Kascontrole.
De financiën zullen worden gecontroleerd door een ‘kascommissie’ bestaande uit ten
minste 2 leden van de club. De penningmeester zal hiervoor alle benodigde
bescheiden ter beschikking stellen. De controle zal uiterlijk één maand voor aanvang van de ALV plaatsvinden. Boekjaar=kalenderjaar.
5. Bestuur
5.1. Het bestuur bestaat uit minimaal 3 personen te weten: voorzitter, penningmeester,
secretaris, en maximaal 5 personen. Zij worden door de algemene ledenvergadering
uit de leden van de club benoemd.
5.2. Het bestuur wordt gekozen voor een periode van 3 jaar, met een optie tot verlenging
van maximaal nog eens drie jaar.
5.3. Het bestuur maakt een aftreed schema.
5.4 Het in een tussentijdse vacature benoemd bestuurslid neemt voor de resterende tijd
de plaats in van zijn voorganger. Aftredende bestuursleden zijn terstond herkiesbaar.
5.5. De algemene ledenvergadering kan een bestuurslid ten allen tijde ontslag verlenen.
Het bestuurslidmaatschap eindigt ook wanneer het lidmaatschap van de club
eindigt of wanneer het desbetreffende bestuurslid om ontslag verzoekt.
5.6. Bestuursleden kunnen, indien zij naar de mening van de leden het belang van de
club hebben geschaad of hun taken niet naar behoren vervullen, uit hun
functie worden ontheven. Een besluit daartoe zal met twee derde meerderheid van
het totaal aantal geldige stemmen moeten worden genomen.
5.7 Bij een vacature in het bestuur kan het huidige bestuur een tijdelijke opvolger
benoemen; de benoeming moet op de eerstvolgende algemene bestuursvergadering
worden bekrachtigd.
5.8 Indien in het bestuur één of meerdere vacatures ontstaan, blijven de overblijvende
bestuursleden een bevoegd college vormen, tenzij het aantal zitting hebbende
bestuursleden minder bedraagt dan het aantal vacatures.
In dat laatste geval zijn de overblijvende bestuursleden verplicht binnen een termijn
van één maand na het ontstaan van de laatste vacature een algemene vergadering
bijeen te roepen, waarin in de ontstane vacature(s) wordt voorzien.
6. Taken en bevoegdheden bestuur.
Het bestuur is belast met het besturen van de club. Voor taken bestuursleden zie
organisatieschema.
6.1 De club wordt in en buiten rechte vertegenwoordigd door de voorzitter
tezamen met de secretaris en of penningmeester.
6.2 Het bestuur is slechts bevoegd na toestemming van de algemene ledenvergadering
ten aanzien van de volgende punten:
6.2.1 het sluiten van overeenkomsten, waarbij de club zich als borg of hoofdelijk
medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot
zekerheidstelling voor een schuld van een derde verbindt.
6.2.2 Het verrichten van andere rechtshandelingen, waarvan de financiële betekenis óf
onbepaald is, óf waardoor de club voor langer dan één jaar wordt verbonden.
7. Commissies
7.1. Commissies worden ingesteld en gekozen door het bestuur.
Er zijn aparte commissies zoals: toernooien commissie, bar/horeca commissie,
technische commissie.
7.2 De commissies worden geleid door een coördinator, die verslag uitbrengt aan het
bestuur.
8. Algemene ledenvergadering (ALV)
Het bestuur schrijft jaarlijks een ALV uit. Tijdstip uiterlijk twee maanden na het
verstrijken van het club/boekjaar. Doel van de vergadering:
8.1 Terugblik op het afgelopen jaar. (voorzitter)
8.2 Financieel verslag (penningmeester)
8.3 Binnengekomen stukken van enige importantie
8.3 Indien nodig verkiezing nieuwe bestuursleden.
8.4 Vaststellen contributie.
8.5 Overig
8.6 Rondvraag
8.7 Verder roept het bestuur een algemene vergadering bijeen, wanneer het dit
wenselijk oordeelt, of wanneer het daartoe volgens de wet of de statuten verplicht is.
8.8 Het bestuur is tot het bijeen roepen van een algemene vergadering verplicht als
tenminste één tiende van het aantal leden dit schriftelijk aan de secretaris vraagt,
met vermelding van de te behandelen onderwerpen. In dit geval moet de
vergadering binnen twee maanden na ontvangst van het verzoek worden gehouden.
Is dit niet gebeurd, dan kunnen de verzoekers zelf een algemene vergadering bijeen
roepen op dezelfde wijze als het bestuur de algemene vergadering bijeen roept of bij
advertentie in een dagblad, dat in de gemeente, waarin de club gevestigd is,
veel gelezen wordt.
9. Communicatie.
Het bestuur organiseert de dagelijkse gang van zaken en bericht de leden over de te
houden evenementen en belangrijke zaken.
10. Statuten
De statuten van de club kunnen worden gewijzigd door een besluit van de algemene vergadering, mits in de oproeping tot de vergadering is gemeld dat statutenwijziging wordt voorgesteld. Een afschrift van het voorstel, waarin de wijziging woordelijk is opgenomen, moet tenminste zeven dagen vóór de vergadering tot na afloop van de vergadering op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage hebben gelegen. Het besluit tot statutenwijziging moet worden genomen met een meerderheid van tenminste twee derde van de geldig uitgebrachte stemmen.
11. Ontbinding
11.1 Op een besluit tot ontbinding van de club is van toepassing al hetgeen in
artikel 10, is bepaald.
11.2 De vereffening van het vermogen van de ontbonden club geschiedt door het
bestuur, tenzij bij het besluit tot ontbinding één of meer anderen tot vereffenaar zijn
aangewezen.
11.3. Bij het besluit tot ontbinding beslist de algemene vergadering over de aanwending
van een eventueel batig saldo van de club.
Opgesteld dd 24-2-2023 te Breda